Kas tai?
Kontekstinis ugdymas nėra naujovė – apie švietimo sistemos reformas bei reformų būtinybę girdime ir Lietuvoje, ir už Lietuvos ribų.
Tačiau XXI amžiuje mums ne(be)reikia reformų – mums reikia švietimo sistemos transformacijos. Nes mes nežinome, kam mes ruošiame vaikus – žinome tik tai, kad pasaulis išgyvena nuolatinę kaitą, tad koks jis bus po 12-15 metų mes galime tik spėti. Nenuostabu, kad švietimo sistema priešinasi pokyčiams, nes pokyčiai visada baugina. Be to, kai darai kažką naujo, kažką neįprasto, seni vertinimo metodai, pasenusi egzaminų sistema (kuri buvo savalaikė prieš 20 metų) neduoda gerų rezultatų, bet juk ko mes tikimės? Juk turėtume siekti visai kitų rezultatų, ir matavimas – ne tik procesas – turėtų keistis iš esmės, turėtų evoliucionuoti kartu su besikeičiančiu pasauliu.
Kokie XXI amžiaus poreikiai?
Pasaulis pasikeitė. Mokiniai pasikeitė. Atėjo laikas pasikeisti ir klasėms bei jose vykstančiam procesui. Daniel Pink teigia, kad kairiojo smegenų pusrutulio dominavimo erai mokyklose atėjo galas – reikia duoti kelią išradingumui, empatijai, prasmingumui - prasideda dešiniojo pusrutulio dominavimo mokyklose era. Seras Kenas Robinsonas kalba apie kūrybiškumo ugdymo mokyklose būtinybę. Aš kalbu apie tai, kad atėjo laikas transformuoti, o ne reformuoti mokyklą.
Transformacija tampa įmanoma, kai pokyčių vėjas ima pūsti klasėse. Vienas būdų – nauja ugdymo sistema. Aš siūlau alternatyvą – kontekstinio ugdymo sistemą, kuri vadovaujasi kontekstinio ugdymo principais. Kontekstinio ugdymo principai apima filosofiją, procesą, metodus ir visa tai vienijančią sistemą. Šie principai yra tinkami ne tik Lietuvai – atsižvelgdamas į aplinką ugdytojas gali planuoti veiklas, atliepiančias kontekstą, bet kurioje pasaulio vietoje.
Man priimtiniausias Robert Witt bei Jean Orvis paskelbtas dokumentas (2010), kuris remiasi šiam reikalui suburto Ateities mokyklų komiteto įžvalgomis. Dokumente teigiama, kad XXI amžiuje sėkmingi bus tie, kurie gebės ir kuriems bus būdinga:
- Analitinis mąstymas, kūrybinis mąstymas, gebėjimas spręsti problemas;
- Sudėtinė (kompleksinė) komunikacija žodžiu ir raštu;
- Lyderystė ir komandinis darbas;
- Skaitmeninis raštingumas;
- Globali perspektyva;
- Adaptabilumas, iniciatyvumas, gebėjimas rizikuoti;
- Integralumas ir etiškas sprendimų priėmimas.